Dit is een Tabata workout

We mogen de Japanner Izumi Tabata dankbaar zijn, hij bedacht namelijk de Tabata trainingsmethode. En daar zijn CrossFitters niet bepaald vies van. Een Tabata is een vorm van HIIT-training (High Intensity Interval Training) waar je in korte intervallen oefeningen uitvoert op een hoog tempo. Je probeert in 20 seconden zoveel mogelijk herhalingen van een bepaalde oefening te doen. Vervolgens heb je 10 seconden rust. Dit herhaal je acht keer dus in totaal 4 minuten. Je kunt eigenlijk iedere oefening kiezen die je wilt. Denk aan push-ups, air squats, burpees, sit-ups en kettlebell swings. Je kunt één oefening kiezen voor de workout of verschillende oefeningen combineren in een workout. Ook zie je regelmatig dat CrossFitters meerdere Tabata’s achter elkaar doen om op die manier verschillende oefeningen te combineren.

Effectief voor het verbranden van calorieën

Het idee van de Tabata is dat je hartslag iedere minuut in een korte tijd aanzienlijk omhoog gaat. De reden waarom deze workout zo effectief is heeft te maken met het ‘work-to-rest’ ratio. Je krijgt namelijk steeds maar 10 seconden rust en dit is niet genoeg om volledig te herstellen. Dit zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen beter wordt en dat je veel calorieën verbrand. Het is wel belangrijk dat je jezelf tijdens de 20 seconden pusht tot het uiterste, anders heeft de workout een stuk minder effect. Zie hieronder een voorbeeld van een Tabata workout met burpees.

Een Spotify playlist voor killer Tabata workouts

Deze Spotify playlist beukt jou door je workout. Welcome to Tabata, are you ready? 3… 2…1… GO

Laat een Reactie achter